Hotell Smygehus Havsbad i det sydlige Sverige

FOTO: Louise Herby. Hotell Smygehus Havsbad, hovedhuset.

I oktober besøgte min mand og jeg Hotell Smygehus Havsbad i det sydlige Sverige. En sand lille perle! Vi havde aldrig hørt om det før, og vi endte der ved lidt af tilfælde. Til vores bryllup i august 2017 havde vi ønsket os gavekort til Ystad Saltsjöbad i det sydlige Sverige. Af 3 af mine veninder fik vi en Smartbox, som dengang kunne bruges til Ystad Saltsjöbad. Af mange forskellige grunde, bl.a. først baby og senere corona, gik der lidt tid, inden vi fik taget vores Smartbox i brug. I mellemtiden er der ikke de samme valgmuligheder til den box. Så, valget stod mellem et lille bed and breakfast i Køge og så Hotell Smygehus Havsbad. Vi var meget skeptiske og havde ingen forventninger til stedet overhovedet. De er virkelig dårlige til at markedsføre sig og slet ikke til de yngre segment. Men åh hvor blev vi positivt overraskede!

FOTO: Louise Herby. Vores helt egen Bungalow, rækkehus.

Indtjekningen på Hotell Smygehus Havsbad

Vi tjekkede ind på Hotell Smygehus Havsbad omkring kl.15:30 om lørdagen. Det var næsten ikke til at finde en parkeringsplads ude foran hotellet. Vi blev taget godt imod, og receptionisten var sød til at forklare flere af tingene med danske ord. Vi blev vist over til den anden side af vejen, hvor vi – hold nu fast – fik vores egen bungalow! Vi troede, vi bare skulle have et lille hotelværelse, som vi normalt får, når vi bor på hotel. Men vi fik altså et 2-etagers rækkehus med køkken alrum, stort badeværelse, lille toilet, stort soveværelse med en skriveplads, et ekstra værelse med 2 senge og en lille terrasse. Det var tæt på lige så stort som vores eget rækkehus, og vi skulle kun sove der 1 enkelt nat.

Hotell Smygehus Havsbad i det sydlige Sverige
FOTO: Louise Herby. Kaffe og kage om eftermiddagen.
FOTO: Louise Herby. Den fineste udsigt ud over terrassen, stranden og havet.

Eftermiddagen

Da vi var kommet os oven på overraskelsen, traskede vi over vejen mod loungen, hvor der efter indtjekning blev budt på kaffe, kage og frugt. Det skulle vi jo helst ikke gå glip af. Vi satte os til rette i nogle bløde lænestole, nød godterne og spillede lidt 3 på stribe, mens vi nød den smukke udsigt fra terrassen ud over havet. Her sad vi et godt stykke tid, inden vi gik tilbage til huset for at gøre os klar til middagen kl.18.

FOTO: Louise Herby. Restauranten på Hotell Smygehus Havsbad.
FOTO: Louise Herby. Forretten.
FOTO: Louise Herby. Hovedretten.
FOTO: Louise Herby. Dele-dessert og drinks.

Aftensmaden

Med i vores oplevelse havde vi en 2 retters menu, som var forudbestemt på forhånd. Da vi så menuen, var vi lidt skeptiske, da vi ikke er de store fiskespisere, men maden smagte fantastisk. Til forret fik vi røget and med æble- og sellerisalat, serveret med ristede valnødder. Jeg tror aldrig, jeg har fået kold and før, men det smagte dejligt. Hovedretten bestod af helleflynder grenobloise med rødbeder, kapers, croutoner og smør, og igen var det rigtig lækkert. Til maden fik vi øl og Briska pærecider. Vi kunne ikke lade være med at sukke efter nabobordets dessert, så vi bestilte en æblecruble med mascarpone til deling og 2 forskellige drinks. Under hele middagen var tjenerne meget opmærksomme på os, og der gik ikke mere end få minutter, fra vi søgte øjenkontakt til der var en nede ved os. Vi kunne godt have ønsket os en mere intim placering, da vi fik bord helt op ad et andet (dansk) par, på trods af at restauranten var næsten tom kl.18.

FOTO: Louise Herby. Spa- og relax-afdelingen på Hotell Smygehus Havsbad.

Spa- og relax-afdelingen

Efter middagen, omkring kl.20, gik vi en tur i spa- og relax-afdelingen. Det er normalt det første sted, jeg tjekker ud på et ophold, men vi følte bare ikke for det, da vi havde bord til middagen allerede kl.18. Det var vist vores held, for da vi gik derind om aftenen, var der kun et andet par, som smuttede efter max 5 minutter. Og således havde vi hele spa- og relax-afdelingen for os selv, indtil vi forlod det igen omkring kl.21. Det er ikke nogen stor og prangende afdeling, men der er både en indendørs pool i en pæn størrelse, stole og borde, en enkelt himmelseng, en pejs og en lille ta-selv-bar med te, vand, danskvand og nødder. En ganske fint sted. Eneste ulempe var, at bordene ikke var ryddet på det tidspunkt, så der stod gamle drinksglas mv. rundt omkring. Vi badede før og efter i vores bungalow, hvor vi også fandt badekåber. Badesandaler havde vi selv med, og håndklæder kunne vi tage i spa’en. Om sommeren, når vejret er til det, er der en stor udendørs pool, og der er også en udendørs tennisbane og petanquebane.

FOTO: Louise Herby. Et lille bitte udpluk af den store og dejlige morgenmadsbuffet.

Morgenmaden

Morgenmadsbuffeten var åben fra kl.8 til lidt over 10, og den indeholdt alt hvad hjertet kunne begære. Der var frisk frugt, blødkogte æg, en glutenfri sektion, alverdens nødder og frø til topping, Oatly plantemælk, pres-selv-appelsinjuice, lav-selv-vafler, kyllingepølser, bacon, smoothie, Kalles kaviar, sild, oste, pølser og skinker m.m. Jeg smagte lidt af det hele, og det smagte dejligt. Vaflerne var umulige at komme i nærheden af, for der var hele tiden nogen i gang, og jeg orkede ikke at stå i kø. Og pandekagerne så jeg aldrig skyggen af. Men resten var så absolut godt. Det var vi begge to enige om.

FOTO: Louise Herby. Hotell Smygehus Havsbad set fra stranden.
FOTO: Louise Herby. Et kig ned ad stranden til venstre.
FOTO: Louise Herby. Et fint hjerte af sten på stranden.

Andre gode steder i nærheden

Vi nåede ikke rigtigt at se meget andet af Sverige end Hotell Smygehus Havsbad, inden vi kørte hjem. Men jeg har altid været glad for Sverige, og der er uden tvivl mange skønne seværdigheder, spisesteder og butikker, hvis man kigger lidt nærmere. Jeg er mest kendt i Malmø og i Lund. 500 meter fra hotellet lå der et sted, hvor det var muligt at plukke græskar, og der var også et skilt med et loppemarked. På vejen hjem til Danmark lå der en stor ICA MAXI, omkring Trelleborg, og den måtte vi lige forbi. ICA MAXI minder lidt om Bilka herhjemme, bare med svenske lækkerier i stedet. Her fik vi provianteret lidt madvarer til os selv og til noget familie og venner.

Alt i alt

Hotell Smygehus Havsbad er et virkelig skønt sted, og vi har allerede snakket om, at vi gerne tage forbi der igen en anden gang og gerne over flere dage, nu hvor der er så meget plads at tumle på. Servicen var god, maden var delikat, huset var hyggeligt og rummeligt, spa’en var skøn. Der er virkelig mange plusser. Det eneste jeg lige bed mærke i, var stilforvirringen. Det er som om, hotellet er både bygget og renoveret i mange etaper. Der var ikke én sammenhængende stil i bygningerne. Det samme gælder for indretningen og farverne. Der er også meget i øst og i vest. Men altså, når du først nyder udsigten og en drink, så er det ikke nogen, der generer nogen.

Har du besøgt Hotell Smygehus Havsbad? Hvis ikke må du love mig at overveje det sted, for det er virkelig et fint sted.

4 Comments

• Louise
      Forfatter
      3. november 2021 / 22:37

Hej
      Det var skønt lige at komme afsted og koble af, og maden var fantastisk 😍👏
      Kh. Louise

1. Ida
    2. november 2021 / 19:09

Det lyder som en dejlig tur. Jeg har aldrig hørt om stedet, men tænker at jeg skal tjekke det ud og så skal der sætte lidt morgentid af til vaffelkøen 🙂

• Louise
      Forfatter
      3. november 2021 / 22:36

Hej Ida
      Det var det virkelig også 🙂 Nej, det er så underligt. Jeg havde heller aldrig hørt om det før.. Det er ofte Ystad, der bliver nævnt. Haha ja, gør endelig det 🙂