Status på Projekt Sund & Slank #3

Hej piger. Det er vældig lang tid siden, der har været et status indlæg på Projekt Sund & Slank her på bloggen. Det er egentlig kun fordi, det kniber med at få griflet alle de indlæg ned, som jeg gerne vil. Tiden er bare ikke altid til det.

Jeg er stadig i gang med mit projekt, men det går på ingen måde, som jeg gerne vil have det til. Da sommeren og det gode vejr kom, blev det automatisk sværere for mig at komme af sted til fitness. Det var intet problem for mig, da det var koldt og endda sne udenfor. Jeg forsøger ihærdigt at komme af sted, og pt. står den på badminton og zumba. Ja, badminton. I læste helt rigtigt. Min kæreste har lokket mig med, og jeg har nu været med 3 gange. Det er egentlig meget sjovt. Nu kommer min sommerferie snigende, og pga. en rejse kommer jeg ikke derhen. Men jeg vil fortsætte efter ferien. Også med zumba.

En anden ting der er kommet ind i mit liv er Allévo barerne, som i korte træk er måltidserstatning. Jeg fik nogle tilsendt til test tilbage i marts, og da jeg blev ret glad for dem, har jeg siden hen købt dem igen og igen. De koster 20kr. for 1 bar i diverse supermarkeder, men jeg har ofte fundet dem helt ned til 10kr. Det er ikke nogle, jeg spiser flere gange om dagen, men de er gode til morgenmad og før træning for lige at have lidt i maven. Morgenmad har jeg ved uskik fået vendt mig af med gennem de sidste par år, så det er rart lige at kunne namse i sådan en bar, når jeg er kommet på job. Der er ca. 200 kalorier i en bar, og den holder mig mæt helt til frokost kl.11:30. Min favorit til at starte med var blåbær, men nu er det lys og mørk chokolade. I weekenden spiser jeg dem ikke, hvis jeg har tid til at sidde og nyde en solid morgenmad.

Hvordan går det med jer og træning og sund mad her om sommeren? Giver I den max gas, eller tager I det stille og roligt? Selv synes jeg det er utroligt svært at modstå invitationer til grillmad eller is. Det er klart nemmest for mig at være hjemme, hvor der kun er det, jeg selv har i mine skabe. Det er knap så socialt.

Produkterne er modtaget som gave, men holdningerne er mine egne

Share:

8 Comments

  1. signe
    16. juli 2014 / 20:17

    Min kæreste og jeg har lige været en uge i Amsterdam hvor den ikke fik for lidt både på kulhydrat og alkoholfronten. Vi benyttede os dog af hotellets fitnesslokale 2 gange under vores ophold, hvilket jeg er ret glad for vi alligevel havde overskuddet til. Jeg har siden marts været i fitness hver eneste uge og har egentlig altid været forholdsvis aktiv – i gennemsnit 2 gange om ugen, men i perioder hvor jeg har haft travlt kun én (eller måske ingen!) og omvendt, har jeg haft overskud er det ofte blevet til 3-4 gange om ugen – ikke nødvendigvis altid fitness, men også løbe- eller gåture. Jeg gør det selvfølgelig for at holde mig slank og fit – alt andet ville være løgn, men jeg gør det PRIMÆRT fordi det betyder meget for mig og min krop og mit humør at jeg kommer afsted og at jeg spiser ordentligt, og vigtigst af alt fordi det er sundt. Efter vores rejse i sidste uge er vi tilbage på den sunde vogn igen – vi har levet efter palæo/low carb principper i snart 1 1/2 år – dog ikke 100% af tiden men omkring 70% af vores måltider er low carb eller palæo. Jeg har tabt mig 5 overflødige kilo siden vi startede, og det er udelukkende pga. vores livsstilsændring. Udover det er vi begyndt at købe økologisk, ikke alt da det er temmelig pebret når man er på s.u. og low carb livsstilen er i sig selv en lidt dyrere livsstil da man køber utrolig mange friske grøntsager og frugt flere gange i løbet af ugen. Jeg har det godt med mig selv i de perioder hvor vi undgår overforbrug af tomme kulhydrater. Min mave er i balance, mit energiniveau er for det meste højt og mit humør er godt. Hånden på hjertet så synder vi virkelig også meget til tider (især i weekenderne), for vi ELSKER mad og det er svært at holde sig fra pasta når det er én af ens livretter 😉 Så indimellem lader vi os bare friste og gør hvad vi vil – livet er sgu også for kort til andet, men aldrig mere end højst et par dage. Så bliver vi faktisk helt naturligt trætte af det igen, og så falder vi tilbage i vores sunde vaner. For os ER det virkelig endelig blevet til en vane og til normen at leve på denne måde, og det er virkelig rart for så tænker man ikke konstant på det som en byrde, eller ja en kur – for det er det ikke og det skal det heller ikke være. Jeg forsøger altid at tænke på hvad fedt og sukker gør ved min krop indeni. Jeg har altid kunne spise ret mange søde sager uden at tage synderligt på, fordi jeg netop altid har været ret aktiv. Men sukker og fedt ødelægger stadig kroppen indeni selvom det ikke måske kan ses udenpå, og det synes jeg virkelig er skræmmende! Jeg har virkelig haft meget lyst til både kage og is her de første par dage efter vores rejse, men er heldigivis ikke faldet i på trods af at jeg stadig har ferie 😉 I stedet væbner jeg mig med friskpresset iskold (grøntssags)juice, bananer i fryseren så vi kan lave sund bananis eller lige præcis bars som dine fra Allévo. Jeg har kun smagt den med Almond&seasalt og jeg synes faktisk det er den bedste mealbar jeg har smagt indtil videre, og jeg har smagt maaaange 😉 De smager ikke så syntetisk som mange andre har en tendens til. Jeg har ALTID været en rigtig slikmund og en “snacker” og i stedet for at modarbejde mit lyst til at spise snacks har jeg lært at acceptere det og finde sunde alternativer til snacks. Vand med citronskiver/appelsinskiver/mynte og isterninger eller andre lækre ting, kirsebær, vindruer, mandler, tørret frugt – you name it. Selvom der er meget frugtsukker i nogle af tingene er der stadig nogle vigtige og sunde vitaminer i.. alt med måde selvfølgelig 🙂

    • Lullumut
      Forfatter
      16. juli 2014 / 21:51

      Sødeste Signe, tusind tak for dit lange og engagerede indlæg 🙂 Hvor skal jeg starte..
      Sejt, jeg håber altså, der er fitness på vores hotel. Jeg skal alligevel være væk i noget tid. Ellers må det blive nogle hjemmeøvelser på værelset.
      Jeg kan nikke genkendende til, at humøret bare er bedre efter træning og sund mad.
      Mht. sund kost så vil jeg 10 gange hellere bruge 50 kroner på en friskpresset juice end måske 30kr. på en pose slik. Den juice giver mig så meget mere. Men ja, det skal jo også være sådan, at det er til at leve 🙂
      Jeg synes bestemt også, at det skal være rart og lækkert og ikke føles som en sur pligt at være sund.
      Jeg har egentlig ikke smagt så mange meal bars, men de her smager godt. Det er vigtigt. Ellers kan det altså være lige meget. Den med mandler er også god, men jeg kan bedre lide de faste barer, man kan knække over, uden at de smuldrer.
      Igen er jeg enig. Ja, der er sukker i frugt, men hellere frugt en en pose slik 🙂 Jeg tænker meget i alternativer..

  2. Katrine Guldbæk
    16. juli 2014 / 19:58

    Synes det går ok med min træning. Jeg prøver at komme derned ca 3 gange om ugen og det fungerer rigtig godt for mig at gøre det fra morgenstunden af, så er det ligesom “overstået”. Min vægt står stille lige pt, men sådan er det jo også i nogle perioder 🙂

    • Lullumut
      Forfatter
      16. juli 2014 / 21:43

      3 gange er også super flot. Det er jo hver anden dag. Jeg ville også gerne gøre det tidligt på dagen, hvor det ikke er så varmt. Nu hvor det er lyst alligevel. Men jeg kan ikke komme tids nok afsted og blive færdig til at møde kl.8. Så længe den ikke går op 🙂

  3. Guapizimo
    16. juli 2014 / 18:34

    Jeg er ikke så påvirket af vejret/årstider i forhold til hvornår jeg går til træning, den kraftige varme her kunne ellers godt lokke mig til at blive hjemme. For mig handler den om det psykiske overskud og det er åbenbart på toppen pt. så det er bare om at udnytte det, suse til træning så tit som muligt, spise sundt og undlade de usunde ting nu jeg ikke rigtig har lyst til det grundet træningen.

    • Lullumut
      Forfatter
      16. juli 2014 / 21:42

      Åh, bare det var mig. Du er heldig, nyd det. Jeg kommer ingen steder i varmen. Der er heller ingen air condition i fitness centeret. Fortsæt det gode arbejde 🙂

  4. 16. juli 2014 / 10:51

    Det lyder som om du er super sej 🙂 Jeg er knap så sej…jeg er rigtig dårlig til at få trænet, men jeg cykler hver dag, tager aldrig elevatoren inden på arbejdet, og så prøver jeg at styrketræne hver dag – altså bare derhjemme. Mht maden spiser jeg efter 5:2 kuren, det fungere faktisk rigtig godt for mig. Når vi er ude spiser jeg som jeg plejer, uden mælk og gluten, og så prøver jeg at minimere indtaget af sukker – også de kunstige da jeg ikke mener at der skal være kemi i vores fødevare, men det er jo en holdning 😉
    /Camilla

    • Lullumut
      Forfatter
      16. juli 2014 / 21:41

      Tak 🙂 Ved ikke lige hvor sej jeg er 😉 Uh, du giver mig allerede dårlig samvittig med cyklen. Jeg har tæt på 30 km til job, så jeg kører i bil, og det er ikke nogen god løsning, men der er for langt at cykle. Har godt overvejet 5:2, men jeg duer bare ikke til at sulte mig selv 🙂 Jeg vil også gerne minimere alt, der er forarbejdet, men det er svært at undgå helt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!